Cart
  • Blog
  • Zakelijk
Inhoudsopgave

Van de Rolls Royce onder de corona-teststraten naar vernieuwer in de digitale gezondheidszorg

Inhoudsopgave

Het leven neemt soms onverwachte wendingen. Ondernemer Jeroen de Jong tuigde tijdens de corona-pandemie samen met zijn partners razendsnel een organisatie op om aan de vraag naar coronatests te kunnen voldoen. Toen de storm begon te luwen startte hij door met Easly, een innovatief bedrijf in digitale gezondheidszorg. De Jong vertelde zijn verhaal in de Let’s Talk Business podcast aan presentatrice Fabienne de Vries. Een gesprek.

Jeroen de Jong, NBR 1

Je bent CEO van Easly, een start-up in de gezondheidszorg, die in 2023 tot volle wasdom is gekomen. Zit het avontuur in je bloed?

‘Ik ben eigenlijk altijd wel ondernemer geweest. Op mijn 17e begon ik voor mezelf met mijn eerste bedrijf. Ik hou van het uitdagende karakter van ondernemen. Iedere keer wat anders, geen dag is hetzelfde. Natuurlijk liggen er soms beren op de weg, maar ik heb van een goede vriend een mooie lijfspreuk meegekregen: zonder strijd geen overwinning. Dus dat tekent wel een beetje mijn leven.’

Je runde een bedrijf in reclamebelettering - Platixmex. En toen brak corona uit.

‘Dat bedrijf heb ik nog steeds. Daarmee doen we voor evenementen de aankleding. Maar dat viel met corona een tijdje weg. Wij durfden bijna de telefoon niet meer op te nemen op kantoor. In het buitenland liep ik tegen commerciële corona-testen aan, die werden in het begin allemaal aangeboden voor 150 tot 200 euro. Dat vond ik veel te duur. Samen met mijn Belgische compagnon heb ik toen besloten om in België een stuk goedkoper coronatesten te gaan aanbieden. We maakten een plan, ontwikkelden een applicatie en verzamelden een team van artsen om ons heen. We hebben direct vanaf het begin de Rolls Royce onder de corona-teststraten opgezet. Het klopte allemaal.’

Jullie kwamen op de markt met een test van 59 euro, waar de rest nog op 150 euro zat. Gaf dat geen scheve ogen?

‘Wij dachten dat het een game changer zou zijn, en dat werd het later ook. Maar in het begin dachten mensen: iedereen zit op een hoge prijs en jullie doen het goedkoper, dus moet er iets niet goed zijn. Maar de inspectie was het met ons eens. We deden het goed, vooral omdat we gelijk een team van artsen en specialisten om ons hadden gevormd, die ons konden adviseren.’

Wat gebeurde er met Spoedtestcorona toen de pandemie ten einde liep?

‘Het bestaat nog steeds, we nemen alleen niet meer zoveel tests af. Toen de pandemie wegebde zijn we ons gaan oriënteren op andere plannen en ideeën. Wat konden we allemaal nog meer? Want ondertussen hadden we ook ons eigen laboratorium voor PCR-diagnostiek. We zijn vervolgens een bedrijf voor diagnostische medische zelftesten gaan opzetten. Easly werd geboren. We hebben ondertussen een hele mooie lijn met SOA-testen in de markt gezet. En we zijn de enige in Nederland met een PCR-test voor schurft, een hot topic op dit moment. We zijn ons aanbod ondertussen steeds verder aan het uitbouwen.’

Jeroen de Jong, NBR 2

Preventief medisch onderzoek is belangrijk voor jullie. Waarom?

‘Ik denk dat het heel belangrijk is dat de kosten in de zorg uiteindelijk weer beheersbaar worden, en dat mensen toegang hebben en blijven houden tot het zorgstelsel. En in dat laatste punt ligt het gevaar: als de druk op het stelsel te groot wordt, kunnen mensen namelijk hun zorg gaan verliezen. Gezondheid is het belangrijkste wat er is. Met onze preventieve zelftesten krijg je inzicht in je gezondheid, zonder dat je te maken krijgt met huisartsen en wachttijden. Inzicht krijgen in je gezondheidsstatus betekent ook: een gezonder leven kunnen leiden, misschien niet ziek worden, ziekte voor zijn.’

Huisartsen lopen over, ze hebben het echt zwaar momenteel. Verlicht Easly de druk op die overbelaste huisarts?

‘Dat is zeker zo. Tot voor kort vonden artsen het niet fijn als je preventief bezig was. De angst was dat preventief testen ertoe zou leiden dat mensen toch het zorgstelsel ingaan, en dat dit gewoon geld kost. Daar zie je nu toch wel een kentering in. Voor ons is het spanningsveld met de huisarts een van de redenen dat we ons eigen artsenteam inzetten om de testresultaten te beoordelen en een goed advies te geven. We coachen de klant daarin. Mensen worden steeds mondiger, en willen ook gewoon zelf dingen weten. Maar het blijft belangrijk om goed af te wegen: wanneer stel ik iemand gerust, wanneer stuur ik iemand door?’

Bij Easly staat de digitale omgeving centraal. Hoe zit dat in elkaar?

‘De resultaten van onze tests worden getoond in een zwaar beveiligd online portaal en in onze eigen Easly applicatie, waarin je over langere tijd de ontwikkeling van de onderzochte waarden kunt volgen. Dat kan heel nuttig zijn, bijvoorbeeld wanneer er een risico is dat je diabetes ontwikkelt. Voor zo’n langdurig traject hebben we een abonnement. De ontwikkelingen in de sector staan ondertussen niet stil. Er komen steeds meer AI-toepassingen in de zorg. Ik ben een groot voorstander van nieuwe technieken, nieuwe ideeën, en het slim toepassen van deze oplossingen in de zorg, die op dit moment in haar voegen kraakt.´

Gerelateerde artikelen